Farby termowrażliwe to specjalny rodzaj farb, który znajduje swoje zastosowanie w branży kolejowej. Ich rola nie ogranicza się jedynie do walorów estetycznych. Dzięki swoim właściwościom pozwalają one ocenić stan zużycia kół w wagonach. Jak to działa? Odpowiadamy.
Czym są farby do zestawów kołowych?
Farby do zestawów kołowych to, innymi słowy, farby termowrażliwe. Swoje zastosowanie znajdują głównie w kolejnictwie, gdzie wykorzystywane są do malowania zestawów kołowych w wagonach. Jest to rodzaj farb, który charakteryzuje się niezwykłą wytrzymałością, która wymuszona jest specyfiką pracy elementów, które są nimi pokrywane. Koła pociągu podczas hamowania rozgrzewają się do wysokich temperatur, które farba musi wytrzymać.
Co ciekawe – farby termowrażliwe przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na kolei. W jaki sposób? Pod wpływem zbyt wysokiej temperatury farba zmienia swój kolor, a w skrajnym wypadku odkleja się od powierzchni. Dla osób odpowiedzialnych za przeglądy techniczne pociągu jest to ważna informacja, która wskazuje, że koło może wymagać naprawy lub wymiany. Pozwala to na szybkie zdiagnozowanie usterki, zanim dojdzie do tragedii.
Jest to pewnego rodzaju rewolucja w obszarze wykonywania przeglądów stanów technicznych pociągów. Do tej pory odbywało się to za pomocą metody młotkowej. Polegała ona na sprawdzaniu zużycia kół na podstawie słuchu poprzez ostukiwanie kół i wyłapywanie zmian w generowanym dźwięku. Był to proces niezwykle czasochłonny oraz niedający pewnych odpowiedzi. Zmieniło się to w momencie rozpoczęcia stosowania farb termowrażliwych.
Właściwości farb do zestawów kołowych
Farby do zestawów kołowych to zarówno farby proszkowe, jak i mokre. Jest to rodzaj jednoskładnikowy, który zawiera w sobie specjalną żywicę, której zadaniem jest reagowanie na konkretną temperaturę. Farby termowrażliwe mają tolerancję na temperatury do 280 stopni Celsjusza. Po jej przekroczeniu farba zmienia kolor z czarnego na bladoczerwony lub bladoszary, a następnie zaczyna się odklejać. Jest to znak, że należy pochylić się nad zużyciem danego elementu.