Jaki olej do przekładni wybrać?

skrzynia biegow
0 0
Read Time1 Minute, 45 Second

Zapewnienie prawidłowego smarowania skrzyni biegów pozwala chronić elementy układu przed uszkodzeniami, zmniejsza tarcie i zwiększa poślizg. W związku z tym, że skrzynie biegów się od siebie różnią, do ich smarowania wykorzystuje się oleje o różnych właściwościach. Dla przykładu w przekładniach hipoidalnych i sterowanych ręcznie z obciążeniami do 300 Mpa stosuje się oleje klasy GP-4, takie jak olej 75W90, gdzie pierwsze oznaczenie odnosi się do poziomu lepkości w warunkach zimowych.

Klasyfikacje olejów przekładniowych

Do opisania różnych typów olejów przekładniowych wykorzystuje się dwie popularne klasyfikacje. Amerykańska klasyfikacja API dzieli oleje na sześć różnych kategorii. Użycie klasyfikacji SAE pozwala natomiast dzielić oleje według różnych klas lepkości. Na podstawie tego typu klasyfikacji można wyróżnić oleje 75W90 i wiele innych. Wymieniony rodzaj oleju można sklasyfikować również na podstawie typologii API, zaliczając go do konkretnej klasy olejów przekładniowych dedykowanych określonym modelom przekładni. Dla przykładu olej 75W90 GP-4 jest produktem wzbogaconym dodatkami EP, zalecanym do stosowania w przekładniach sterowanych ręcznie o określonym poziomie maksymalnego obciążenia, gdy temperatura oleju nie przekracza 150 stopni Celsjusza. Tego typu oleje mogą być stosowane również w przekładniach hipoidalnych o umiarkowanym obciążeniu. Na stronie internetowej https://esklep.pesta.com.pl/grupy-towarowe/8000000185/gl4-75w90 znaleźć można różne rodzaje olejów przekładniowych w klasie lepkości 75W90, typu GL-4.

Sześć klasy olejów przekładniowych

Według klasyfikacji API można wyróżnić sześć różnych kategorii olejów przekładniowych przeznaczonych do zastosowań motoryzacyjnych. Największą popularnością cieszą się oleje typu GL-4, takie jak olej 75W90, ale w sprzedaży znajdziemy również oleje trzech klas niższych i dwóch wyższych. Dla przykładu oleje przekładniowe pierwszej klasy GL-1 nie zawierają w swoim składzie dodatków EP i przeznaczone są do stosowania w przekładniach ręcznie sterowanych o stosunkowo niskim obciążeniu, gdzie temperatura oleju nie przekracza wartości 90 stopni Celsjusza. Z kolei w nowoczesnych pojazdach z przekładanimi hipoidalnymi głównymi i zespolonymi zamiast olejów klasy GP-4 typu olej 75W90, zaleca się stosowanie dwukrotnie bogatszych w dodatki EP olejów klasy GP-5. Dzięki dodatkom EP oleje tej klasy lepiej znoszą wysokie obciążenia i temperaturę. W większości współczesnych samochodów optymalnym wyborem są jednak oleje klasy niższej, GP-4, w klasie lepkości oleju 75W90 lub nieco wyższej.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz